VOZNI PARK POLITIČARA Stop luksuzu u institucijama

Premijeri i ministri Vijeća ministara BiH, Vlade FBiH, Vlade Republike Srpske, Brčko distrikta, ali i pojedinih županija, vjeruju, čini se, samo u Audi i Volkswagen, a rjeđe u i Škodu.

Koliko u državnim, entitetskim, županijskim i općinskim tijelima ima skupih luksuznih automobila još nitko u BiH i van nje nije uspio dokučiti, no zna se da preko 1000 automobila služi samo za prevoženje visoko rangiranih dužnosnika, odnosno ministara i premijera, te njihovih zamjenika i pomoćnika u institucijama.

Koliko je automobila u vlasništvu cjelokupnog aparata izvršne i zakonodavne vlasti u BiH  nije poznato, kao ni njihova vrijednost, starost ili ispravnost. Ono što se zna jeste da najobičniji službenici u institucijama zadužuju automobile koji su novijeg datuma proizvodnje, a da su za “veće face” od novca iz proračuna nabavljeni automobili ne jeftiniji od 100 tisuća maraka.

U svakoj uređenoj državi normalno je da izabrani dužnosnici na korištenje dobivaju luksuzne automobile, no u BiH koja nije ni blizu uređene države i koja ima 180 ministara i premijera i više od 140 načelnika općina, luksuzni automobili koji se nabavljaju svake četiri godine su po mnogima ludost. Za bh. dužnosnike to je normalna pojava, isto kao što im je normalno da se milijuni maraka izdvajaju na gorivo, auto gume, pranje i održavanje limenih ljubimaca i da ih pri tome nitko ne pita jesu li državne resurse koristili za poslovne ili privatne svrhe.

Glas građana

Luksuzni automobili pod pratnjom svakako su trnu u oku većine građana koji jedva krpe kraj s krajem. Članovi pokreta ReStart Srpska i još nekoliko nevladinih udruga zadnjih nekoliko dana potpisuju peticije za ograničavanje visine nabavke službenih automobila u Vladi RS-a na maksimalno 50 tisuća maraka. Peticiju je za tri dana potpisalo više od tri tisuće građana RS-a. Odbornik u banjalučkoj skupštini Draško Stanivuković, koji je pokretač cijel priče, kaže kako tih 3.000 građana smatra da je neophodno da vlast ograniči luksuz i da se povećaju izdvajanja za potrebe stanovništva.

– Već sada je ova naša ‘borba’ dala rezultate i uštedjeli smo 225.000 KM novca građana. Ministar vanjskih poslova BiH i gradonačelnik Bijeljine odustali su od kupovine automobila i stoga građani treba da znaju da se svaka borba isplati, tvrdi Stanivuković koji očekuje da i ostali ministri odustanu od kupovine skupocjenih automobila. Aktivisti ReStarta su stava kako se kupovina službenih vozila treba ograniči na cifru do 50.000 KM, a izuzetak je automobil premijera od 130.000 KM.

Ukoliko vlasti ne prihvate stav građana kada je u pitanju trošenje javnog novca planirani su i prosvjedi. U Federaciji ovakvih aktivnosti nema, no nije isključeno i da ih neće biti. Opozicija koja je i sama nekada bila vlast i isto kao i njihovi nasljednici nabavljala skupe automobile sada smatra kako apel građana “vlastima neće udariti na obraz”.

Audi najomiljeniji

Prosvjedi i peticije, mišljenja su oporba i nevladin sektor, neće utjecati na odluke institucija da obnove po tko zna koji put svoj vozni park jer je javnih upozorenja o rastrošnosti bilo i do sada i ništa se nije promijenilo.

Prije samo nekoliko mjeseci redakcija Capital portala je objavila opsežno istraživanje o broju automobila navodeći kako su uspjeli prebrojati preko 1.000 vozila kod najvećih dužnosnika, te kako se radi o ogromnim vrijednostima automobila. Nakon te objave normalno je nastavljena nabavka automobila jer vodeći dužnosnici smatraju kako je nedopustivo da se voze automobilima starim nekoliko godina ili automobilima “neke nepoznate marke”.

Premijeri i ministri Vijeća ministara BiH, Vlade FBiH, Vlade Republike Srpske, Brčko distrikta, ali i pojedinih županija, vjeruju, čini se, samo u Audi i Volkswagen, a rjeđe u i Škodu.

Godišta proizvodnje njihovih automobila su također impozantna pa tako neki ministri imaju automobile koji su proizvedeni nakon što su stupili na funkcije.

U Vijeću ministara koje ima oko 240 automobila od kojih je na desetine skupocjenih. Tako primjerice u voznom parku imaju  Volkswagen Phaeton, Audije A6, A8, A6 TDI QUATRO, Q7 itd. Vrijednost automobila kojima se voze državni ministri kreće se od 100 do 140 tisuća maraka. Kada su u pitanju entiteti poznato je da vozni park Vlade– osim Federalne uprave policije, Poreske uprave, Sudske policije i Federalne uprave civilne zaštite – broji oko 450 vozila.

Vlada FBiH u svom voznom parku ima najnovije tipove „Volva XC60“, „BMW 5“ i  „Audija A6“. Prosječna nabavna cijena jednog od ovih vozila iznosi 42.000 KM, što znači da samo 450 vozila ove Vlade košta skoro 19 milijuna KM. Cijena najskupljih vozila u Vladi nije poznata, no poznat je stav premijera FBiH da vozni park što prije treba mijenjati, te da je odavno planirana kupovina čak 160 automobila. Novalić tvrdi kako su auta prestara “neka čak i deset godina”.

Vozni park Vlade RS-a snabdjeven je najmodernijim i najluksuznijim automobilima, a samo sedam ministarstva raspolaže s čak 95 automobila. Cijena njihovih limenih ljubimaca također nije poznata.

Sve institucije u Brčko distriktu imaju 284 vozila vrijednih 2,36 milijuna KM, a najskuplji automobil koji košta oko 103 tisuće maraka-Audi A6 dan je na korištenje gradonačelniku Brčkog.

Kada su u pitanju županije mediji raspolažu informacijama da šest vlada županija ima oko 400 automobila, dok primjerice neke od županija uopće ne žele otkriti koliko automobila imaju i koje su marke. Premijeri se uglavnom vozaju u Audijima i to ne manjim od oznake A6, dok ministri, u zavisnosti od pozicije u stranci i važnosti koju si daju vozaju ako ne službene, onda osobne Audije novijih datuma proizvodnje. Sve na račun države i građana koji nijemo promatraju luksuz koji žive izabrani dužnosnici na radnom mjestu ili van njega.

Piše: Vanja Bjelica-Čabrilo, dogadjaji@dnevni-list.ba

One thought on “VOZNI PARK POLITIČARA Stop luksuzu u institucijama

  • kolovoz 26, 2017 at 4:52 pm
    Permalink

    treba im dati automobil starosti prosjecnog auta u BiH,osim premijeru i vaznijim ljudima,a ovim ostalim ko i narodu..

    Reply

Odgovori na Tomislav Otkaži odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *