Uz premijeru baleta “Krcko Oraščić”: Ljepota, nevinost, otmjenost i dostojanstvo

Lebdjela je nevinost iznad scene Narodnog pozorišta u Sarajevu dok smo gledali premijernu izvedbu baleta Krcko Oraščić, za kojega je muziku skladao Petar Iljič Čajkovski, a režiju i koreografiju predstave potpisao Konstatin Kostjukov, naš gost iz Beograda.

Mi smo se nadali ljepoti, ali doživjeli smo više od lijepoga. Ne sjećam se kada smo nešto poput ovoga večeras vidjeli, ovakav bijeli balet, na sceni NPS, obraćamo se Kostjukovu, nakon što su utihnule ovacije mnogobrojne publike.

 Podrška svih sudionika

“Ja sam zadovoljan što je sve tako lijepo ispalo – ali sigurno ne bih ništa uradio, kad ne bih imao takvu podršku, takvu snagu, i takvu ljubav ljudi koji ovdje rade – od tehnike ,pa do baletnih igrača, orkestra… Puno su svi sebe uložili, jer su znali da je to jedan veliki zalogaj, i zahvaljujući svima njima mi smo uspjeli, odgovara nam vrsni umjetnik, koji je unio toliko inovativnoga u svoj redateljski i koreografski zahvat…

Normalno je da svaki koreograf ima svoj rukopis, i klasika danas mora da se igra drugačije – s drugom energijom, drugim elementima, zato što je sve otišlo naprijed”, pojašnjava nam Kostjukov, i dodaje:

“Glavni protagonisti, Igor Pastor – kao Krcko Oraščić i Tamara  Ljubičić u ulozi Maše,  su odigrali svoje role toliko tehnički dobro, da nemam zamjerki – idealna čistoća. Djeca koja također sudjeluju u predstavi  su toliko muzikalna– a ovo je teška partitura… Stvarno su talentirani. Ja im želim puno uspjeha u budućoj karijeri”, kaže nam Kostjukov.

Uživali smo večeras u baletu, ali i u prekrasnoj glazbi koju je izvela Sarajevska filharmonija pod Vašim ravnanjem – gotovo da je bilo nevjerojatno s koliko ste preciznosti, s koliko emocija  i snage dočarali muziku P. I. Čajkovskoga – okrećemo se dirigentici Samri Gulamović.

“Kad samo kažete Čajkovski, kad kažete Krcko Oraščić, onda je to asocijacija na jednu prekrasnu muziku, na jedan prekrasan balet, i zaista moram priznati da sam ja osobno jako uživala. Mislim da je ovo jedno od najljepših djela koja su ikada napisana, i to se moglo osjetiti kod svih umjetnika koji su večeras bili na pozornici. Svi ti poznati brojevi: Valcer cvijeća, Ruski ples, Kineski ples, Arapski ples, divni Pas de deux, Adagio, sve te varijacije – sve su to numere koje mi svakodnevno pjevušimo i ne znamo, ustvari, tko ih je napisao i iz kojeg djela potječu. Imamo priliku da ih čujemo u raznim filmovima,  reklamama, itd., sve su to nama poznate melodije, koje nije bilo jednostavno orkestru interpretirati, jer je to zahtjevno i za najveće orkestre u svijetu, ali ako se prepustite muzici i znate što želite, a još imate i sliku ispred sebe – onda ste, naravno, u mogućnosti  da to i reproducirate”, kazuje nam dirigentica, i dodaje kako su sve ideje Čajkovskoga bile ispred vremena u kojemu je živio.

Uz Konstatina Kostjukova i njegovu koncepciju predstave, jedna od najzaslužnijih za katarzu koju smo doživjeli jest prvakinja sarajevskoga Baleta, Tamara Ljubičić, čija nas je igra s njezinim partnerima dovela do suza, ta otmjenost, to dostojanstvo…

 Maša – uloga snova

“Dojmovi poslije predstave su divni. Konačno se sve posložilo, iznijeli smo predstavu na scenu, publika je divno reagirala. Maša je oduvijek za mene bila uloga snova.Moja želja večeras se ostvarila. Ponosna sam na naš ansambl koji je iznio ovakvu predstavu nakon tako kratkog razdoblja uvježbavanja. Obično se ovakve predstave pripremaju puno dulje”, oduševljeno priča Tamara.

“Kostjukov je divan umjetnik, igrač, pedagog, puno sam naučila od njega. Nesebično nam je prenio svoje iskustvo i voljela bih da nastavimo suradnju”.

Na našu opasku da osim onog bajkovitog predstava nosi i jedan dublji sloj, Tamara kaže:

“Da, nakon cijele te bajke na kraju dolazi veliki Pas de deux, koji je tehnički jako zahtjevan i to je za nas moment kad treba da skupimo svu svoju snagu i pokažemo sve svoje mogućnosti, koje smo vježbali u sali godinama. Za to se pripremamo cijelog svog života, u tih desetak minuta se sve odigra. Konačno na našem repertoaru imamo takvu jednu predstavu, koju igraju sva kazališta u regiji i svijetu”, radosno zaključuje Tamara.

Partner Tamare Ljubičić, nositelj naslovne uloge Krcka Oraščića – Igor Pastor prvak je baleta Narodnog pozorišta u Beogradu.

“Čast mi je što sam u NPS imao priliku da radim, pogotovo s Tamarom Ljubičić, primabalerinom sarajevskom. Bilo je to zanimljivo i teško putovanje, bilo je puno odricanja, zahtjevnih proba, tako da se nadam, zahvaljujući vašim riječima, kao i aplauzu  publike, kako je istina da smo ipak donijeli tu čaroliju večeras, da smo uspjeli prenijeti publici osjećanja, emocije koja smo doživjeli tijekom igre. Krcko Oraščić je kao predstava “borbena”, bori se za ljubav, brani svoju ljubav. Prije tri godine postavljena je na scenu u Narodnom pozorištu Beograd, u kojemu je Kostjukov direktor Baleta, pa sam već imao prilike da radim s njim. Neprocjenjivo je imati takvu osobu pored sebe, koja će vam pomoći u svakom trenutku, znati svako rješenje, požrtvovanu. Mislim da je jedan jedini Kostjukov i čast je raditi s njim, privilegij…”

Saznali smo da je Igor Pastor bio član ansambla NPS  2009. godine, kratko, 5-6 mjeseci.

“Život me poveo u Beograd. Igram neoklasični, klasični i moderni repertoar, glavne uloge i trudim se da budem nešto nov , nešto čarobno. Nadam se da ću to jednoga dana do samoga vrhunca uspjeti”, kazuje nam Pastor.

Nove tehnike u klasičnom baletu

Direktorica Baleta NPS Belma Čečo Bakrač priznala je kako joj je drago što je premijera uspjela, prije svega zbog ansambla koji je jedan od manjih u regiji, zbog solista koji daju sve od sebe da se uhvate ukoštac s onim što moderan način izvođenja klasičnog baleta podrazumijeva…

“Nove se tehnike uvode i u klasični balet, i on je doživio jednu vrstu revolucije. Koliko je god ostao bijel i čist, i nevin, i mio –  toliko donosi neke nove izazove pred soliste. Drago mi je zbog njih, jer su dokazali sebi da mogu, da još uvijek postojimo i da smo dostojni imena jedinog  nacionalnog  baleta i jedinog profesionalnog ansambla u državi ovog tipa. Ja se u tom kontekstu nadam da ćemo se širiti, jačati, i da će zaista taj mali broj zaljubljenika u tu profesiju, ljudi koji su odlučili da svoj život posvete ovoj profesiji pričanja bajke tijelom, koja je teška – imati podršku društvene zajednice. Mi zaista u protekle dvije i pol godine imamo pune sale, podršku publike, ali svakako da se uvjeti za rad mogu poboljšati. Kada se osvrnemo kroz što smo prolazili u zadnja dva mjeseca – to su veliki zalogaji. Angažirali smo tri baletne škole, to je za malu direkciju poput naše složen posao. Ja sam ponosna na djecu i roditelje. Ovo je način da mladi zdravo odrastaju. Dodajmo tome i Zbor Osnovne muzičke škole Novo Sarajevo. Sarajevska filharmonija može biti ponosna, doprinijeli su da zvuci Čajkovskog ožive u ovom zdanju. Najmlađi i najstariji su aktivno sudjelovali od početka do kraja premijere, kao publika. Njihova koncentracija pokazuje da smo napravili predivnu stvar. Danas kad možete vidjeti na internetu svu čaroliju New York City Balleta, Baljšoj teatra, onda se od svih nas očekuje da damo svoj pečat i viđenje onoga što su nam u nasljeđe ostavili Petipa, Čajkovski… Mislim da je Kostjukov zreo umjetnik, da se mogao uhvatiti ukoštac s ovakvom partiturom i baletom i da je u tome uspio”, završava Čečo Bakrač.

 Čista misija otvara sva vrata svijeta

“Evo vidite što ljubav i požrtvovanje mogu uraditi, kada imate jasnu viziju i cilj i kada znate što želite da postignete. Bez obzira u kojim skromnim uvjetima radi Balet Narodnog pozorišta, mi smo toliko željeli da nakon 44 godine ponovno na scenu postavimo ovaj balet, najgledaniji u svijetu, i da ova divna muzika Čajkovskog dopre do srca naše publike”, ponosno konstatira direktorica NPS Marijela Margeta Hašimbegović … “I evo,  kao što vidite, večeras smo uspjeli u tome. Ovo je još jedan dokaz koliko jedna čista misija otvara sva vrata svijeta. Ovo jest jedan veliki iskorak i ogroman trijumf, kako za Balet NP, tako za sve uposlenike. I naravno, jako smo zahvalni Sarajevskoj filharmoniji, bez čije pomoći ne bismo bili u mogućnosti realizirati ovaj sjajni balet. Želim da čestitam solistima i članovima Baleta na svem požrtvovanju, i trudu, i vjeri koju su uložili u ovaj balet. Želim da istaknem s koliko stručnosti i kreativne energije je koreograf Konstatin Kostjukov ustvari izvukao maksimum iz ovog ansambla i naravno –  sva ova čarolija ne bi bila takva bez prisustva ove divne i drage dječice iz Osnovne i Srednje baletne škole koji su toliko ozbiljno shvatili svoje zadatke i toliko ozbiljno sebe ugradili u ovu predstavu, da nas je to zaista na kraju ganulo do suza –  a mi vjerujemo da će neki od njih možda u budućim godinama postati profesionalni igrači baleta NPS. Ovo je jedan ogroman poklon našoj publici, našem gradu Sarajevu i našoj državi BiH i jako smo ponosni da će  u ovoj umjetničkoj sezoni  ostati zabilježeno izvođenje Krcka Oraščića.

Naravno, kako se radi o zimskoj čaroliji, o jednoj bajci, likovno oblikovanje ove predstave je jako bitno i bez njega ova čarolija ne bi bila takva kao što jest, to je neizostavan dio svake predstave, a posebno ove i čestitam i autorskom timu predstave, našoj Amni Kunovac Zekić, kostimografkinji i scenografu Josipu Lovrenoviću na sjajno urađenom poslu. Moram spomenuti ime Tanje Smajić koja je vrlo aktivno radila kao asistent koreografa, koja je vježbala s ovom divnom djecom i zaista – svatko tko je sudjelovao na bilo koji način na ovom projektu zaslužuje svaku pohvalu. Jako smo sretni i ponosni i vjerujem da će ovaj projekt daleko odvesti balet NP.

Neka nam ova predstava vrati vjeru u ljubav, neka nam vrati ono što je najljepše i najplemenitije u nama – naša misija jest ljubav i dobro u ljudima, tako da vjerujem da smo večeras uspjeli da utkamo u srca naše publike nešto toplo i plemenito, što će ostati u njihovom sjećanju jako, jako dugo“, zaključuje Marijela Margeta Hašimbegović i poziva zaljubljenike u teatar na repriznu predstavu, 26. prosinca.

Piše:Vesna Hlavaček, kultura@dnevni-list.ba

 

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

error: Content is protected !!