Strip se vraća u modu

Milorad Vicanović Maza, strip crtač iz Laktaša, jedan od najproduktivnijih autora u regiji, smatra da se strip scena u Bosni i Hercegovini budi i da je sve više zainteresiranih i za crtanje i za čitanje stripova.

Vicanović smatra da je rođen za posao kojim se profesionalno bavi od 2010. godine i ne bi ga mijenjao ni za što drugo.

 Ugled u inozemstvu

“U odnosu na kolege, relativno sam kratko u radu za izdavače izvana. Sticajem niza sretnih okolnosti za užasno kratak period, osam i po godina od kako sam potpisao prvi ugovor, imam 30 objavljenih albuma u Francuskoj”, kazao je Vicanović i dodao da veliki broj francuskih autora ovaj broj ne dostigne ti tokom cijele karijere.

Njegovi stripovi čitaju se i u Belgiji, Nizozemskoj, Italiji, Njemačkoj, SAD-u te Japanu koji je posebno kuriozitet jer je njihovo tržište specifično po zatvorenosti.

Milorad Vicanović je organizator Salona stripa koji se već 11 godina održava u Laktašima, prvog strip festivala ikad organiziranog u BiH, a za 12. izdanje festivala, u travnju sljedeće godine namjerava okupiti autore iz Bosne i Hercegovine.

Izdavači zainteresirani za talentirane crtače

“Do sada su dolazili crtači iz regije, a ovaj put samo odlučio da vidimo koliko nas ima i da pokažemo čime raspolažemo. Ima sve više autora koji rade i za vani izdavače, polako se i ovdje strip scena budi”, kazao je Vicanović

Prema njegovim riječima, zahvaljujući dosadašnjem radu domaćih crtača, izdavači u inostranstvu sve su više zainteresirani za talente sa ovog područja, a pošto je nemoguće u BiH imati isplativo izdavaštvo moguće je “izvoziti” crtače.

U razgovoru za Anadolu Agency (AA), Vicanović je objasnio da su crtači s područja bivše Jugoslavije angažman u inozemstvu dobili zahvaljujući kvaliteti i susretima s onima koji su prethodno uspjeli u tome. On preporučuje pokušaje preko agenata, iako se crtači mogu direktno obratiti izdavačima.

“Vrh ledenog brijega je dobiti posao. Na kraju krajeva, pošto je to ozbiljna industrija, tek onda nastaju problemi za ljude koji nisu u stanju da ispoštuju rokove, zahtjeve, ako nisu koopeRativni, kao u bilo kojem poslu”, rekao je on.

Većina crtača ima teme koje preferiraju, ima ljudi koji su tu kategorični i/ili žele da rade samo na svojim idejama ili određeni period.

“Crtači Francuzi uglavnom se drže žanra, povijesnog okvira, i cijelu karijeru provode radeći samo to. Kada su u pitanju naši autori, mi smo spremniji da riskiramo, da probavamo nešto drugo. Ja volim znanstvenu fantastiku, ali radim priče s avionima, što isto jako volim. Kad radite nešto što nije ono što preferirate, onda se to postavlja kao profesionalni izazov da to uradite na najbolji mogući način”, rekao je Vicanović.

Naglasio je da rad na stripu uključuje jako puno istraživanja, pogotovo ako su prožeti povijesnim događajima ili lokacijama, a da su moderne tehnologije u jednu ruku olakšale posao crtačima.

Izdanja luksuzna, ali ljudi nemaju novca

“Sad, kad pogledam stripove koje sam čitao u djetinjstvu, vidim da je zbog pomanjkanja mogućnosti da dođete do mase referenci bilo uključeno jako puno mašte. Mislim da u stripu nije potrebno da vjerno povijesno rekonstruirate nešto”, kazao je on i naglasio da u stripu mora biti mašte.

Rekao je da i za razliku od zlatnog vremena, koje se uvijek spominje, osamdesetih godina, stripova sada ima na kioscima, ali je ekonomska situacija drugačija i ljudi ne mogu da kupuju.

“Imate puno više izdavača sa boljim, kvalitetnijim, izdanjima nego što je bilo onda. Sad imate puno više luksuznih izdanja, ali ljudi nemaju novca da čitaju”, rekao je on.

S druge strane, sve je više strip festivala u regiji, čak i u BiH, a organizatori pokušavaju da ožive i interes za strip.

“Iskreno me raduje to da ima jako puno djece koja čitaju stripove i crtaju strip. Nastojimo potaknuti ljude da se bave stripom, neki da se vrate ili kao čitatelji, da mladim ljudima pokažemo da se može baviti stripom, da to nije propalo”, kazao je Vicanović.

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *