Rudić: Povećati transparentnost informacija o oglašavanju u medijima

Bosna i Hercegovina nema sveobuhvatan zakon o oglašavanju koji bi na adekvatan način regulirao oblast oglašavanja. Različiti zakoni i propisi, koji primarno reguliraju druge oblasti, i djelimično se odnose na oglašavanje, nisu harmonizirani i u pojedinim segmentima su čak i kontradiktorni, rečeno je danas na debati „Regulisanje tržišta oglašavanja“.

Generalna tajnica Udruženja “BH novinari” Borka Rudić istakla je da su transparentnost oglašavanja javnih subjekata, vlasništva medija, predizborne kampanje samo dio pitanja koja su se pokušala riješiti različitim neusklađenim zakonskim i podzakonskim aktima.

– Mnoga podpodručja koja se direktno ili indirektno tiču oglašivačkog tržišta potpuno su neregulirana (internet, novi mediji, financiranje medija, popusti na cijene oglašavanja). Dodatno, iako postoji potpuna odsutnost specijaliziranog i fokusiranog zakona, u isto vrijeme postoji i zasićenost legislativom koju ne slijedi ni razina svijesti, ni sudska ili izvršna vlast – kazala je Rudić.

U ovom trenutku iznimno je zahtjevan i obeshrabrujući proces potrage za informacijama o oglašavanju javnih tvrtki, političkih stranaka i drugih javnih subjekata.

Kako je naglasio direktor Agencije “Fabrika” Senad Zaimović, nemoguće je na jednom mjestu pronaći informacije o jednoj tvrtki, jednom subjektu ili jednom mediju, a pogotovo pregled takve prakse za cijelu Bosnu i Hercegovinu.

– Zbog toga je nužno povećati dostupnost podataka o tim financijskim odnosima – naglasio je Zaimović.

Rudić je kazala da sve interesne skupine trebaju insistirati na zakonskim rješenjima koja će obuhvatiti ta pitanja na jednostavan i jedinstven način, te da zakonski okvir mora biti jasan, osigurati visoku razinu pravne zaštite. Dodala je i da je kroz zakon, regulative i samoregulative, između ostalog, potrebno povećati transparentnost informacija o oglašavanju, posebno oglašavanju javnog sektora.

Rečeno je da bi najbolje rješenje bila jedinstvena baza podataka, gdje će se informacije o tim i sličnim pitanjima moći pronaći na jednom mjestu i to relativno jednostavno.

Takva baza bi omogućila da se utvrdi preferiraju li određene javne tvrtke i javne institucije određene medije i jesu li te preferencije na bilo koji način opravdane ili su indicija koruptivnih aktivnosti.

Posebno je istaknuto da ako se uspostavi jedinstvena baza podataka, ona bi trebala biti u nadležnosti Regulatorne agencije za komunikacije i/ili Vijeća za štampu ili neke druge organizacije.

Medijska istraživanja, tj. istraživanja publike i monitoring oglašavanja moraju se provoditi u okviru neovisnog tijela industrije, uz jasna pravila finansiranja i nadzora.

Projekt “Mediji i javni ugled” koji je pokrenut s ciljem promoviranja transparentnosti medijskog vlasništva i legitimnih obrazaca financiranja medija i oglašavanja u BiH finansira Evropska unija u Bosni i Hercegovini, a provodi konzorcij kojeg čine Udruga/udruženje BH novinari, Fondacija Mediacentar, Vijeće za štampu i online medije u BiH i NVO JaBiHEU.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *