Potrošači u BiH nezaštićeni

U posljednje vrijeme potrošači su svjesniji svojih prava, traže svoje prava i dolaze u sukob sa sustavom kojem prestaju vjerovati ako im ne pomogne, što se nerijetko i desi, kaže Bago

Potrošači u Bosni i Hercegovini nisu svjesni prava koja im pripadaju i nisu dovoljno zaštićeni, a zakoni kojima se reguliraju prava potrošača su zastarjeli, zaključak je koji se čuo nakon sjednice Vijeća za zaštitu potrošača BiH koji je održan jučer, dva dana prije obilježavanja Svjetskog dana prava potrošača u svijetu koji se obilježava 15. ožujka.

Potrošači u BiH nisu dovoljno zaštićeni, a broj žalbi i prigovora koje upućuju institucijama u oblasti ekonomskih usluga isporuke toplotne i električne energije i drugih javnih servisa i usluga se povećava iz godine u godinu, što ukazuje na to da je stanje alarmantno, stava je državni ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa Mirko Šarović.

Zastario zakon

Ministar je podsjetio kako je zakon u ovoj oblasti donesen prije 12 godina, te da se radilo o prvom reformskom zakonu. Šarović je rekao da je bez obzira na sve stanje zaštite potrošača nezadovoljavajuće, te da je potrebna radikalna promjena da bi se zaštita potrošača u BiH barem približavala standardima Europske unije.

Smatra kako je implementacija samog zakona spora, a stanje zaštite potrošača je nezadovoljavajuće.

Predsjednik Udruženja Futura iz Mostara koje se bavi zaštitom potrošača Marin Bago kazao je kako je postignuta suglasnost da se mora poboljšati zakon na državnoj razini koji će doprinijeti boljoj zaštiti potrošača u javnim uslugama, zdravstvu, obrazovanju, trgovini i turizmu.

-U posljednje vrijeme potrošači su svjesniji svojih prava, traže svoje prava i dolaze u sukob sa sustavom kojem prestaju vjerovati ako im ne pomogne, što se nerijetko i desi, kaže Bago.

Dodaje i kako u Federaciji, za razliku od RS-a, udruge za zaštitu potrošača imaju problem na terenu jer ne mogu da pomognu potrošačima.

-Jedan od ključnih problema je različito ponašanje inspekcije, tako kod tehničke ispravnosti proizvoda postoji garancija koju nudi država u trajanju od dvije godine. To znači da bez obzira u kojoj fazi se pokvarila npr. mašina za veš, imate pravo tražiti povrat novca, novu mašinu ili servis. U RS-u to funkcionira, a u FBiH morate slati razne dopise i na kraju opet pristati na servis usprkos državnoj garanciji, rekao je Bago.

 Puzajuća poskupljenja

Istakao je kako u RS-u udruženja potrošača učestvuju u komisijama bez kojih se ne mogu mijenjati cijene proizvoda i usluga, te razmatraju prigovore potrošača, dok u Federaciji sve prolazi i ako potrošač želi pravdu mora tužiti poduzeće.

Bago naglašava kako u BiH postoji i fenomen “puzajućeg poskupljenja” gdje  trgovci koriste vakuum i svaku priliku za povećanje cijena.

-Kada uzmete bilo koji proizvod i usporedite njegovu cijenu od prije tri-četiri-pet godina, vidjet ćete da je poskupio trostruko bez opravdanja. Potrošačka košarica za četveročlanu obitelj sada iznosi oko 2.000 KM što je strašno, kazao je Bago.

Svjetski dan prava potrošača svoje porijeklo ima u Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača, a prvi je puta obilježen 15. ožujka 1983. godine.

Deklaracijom su definirana četiri temeljna prava potrošača na tržištu roba i usluga, a to su pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo na izbor roba i usluga i pravo potrošača da se čuje njihov glas.

Piše: Vanja Bjelica-Čabrilo, dogadjaji@dnevni-list.ba

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

error: Content is protected !!