KAOS U PARLAMENTU: Ni parlamentarne većine, ni novca od MMF-a

Koalicija koju formalno čine SDA, SBB, HDZ BiH i Savez za promjene se u potpunosti raspala, što se najbolje vidjelo jučer kada većina nije uspjela po hitnoj proceduri izglasati set zakona o povećanju akciza na gorivo koje traži MMF. Ovo znači da entitetski proračuni ne mogu računati na novu tranšu novca od MMF-a.

Vladajuća koalicija na državnoj razini, sada je već definitivno, nema kapacitet da usvoji niti obični zaključak, a kamoli reformske zakone.

Koalicija koju formalno čine SDA, SBB, HDZ BiH i Savez za promjene se u potpunosti raspala, što se najbolje vidjelo jučer prilikom rasprave u Zastupničkom domu Parlamenta BiH o još jednoj hitnosti usvajanja četiri zakona koja traži MMF, a među kojima je najvažniji Zakon o akcizama kojim se povećavaju akcize na gorivo za 15 feninga. Ovo znači da entitetski proračuni ne mogu računati na novu tranšu novca od MMF-a.

Hitna procedura nije usvojena, a odlučeno je da se zakoni razmatraju u skraćenoj proceduri. Osnovni i skraćeni zakonodavni postupak se ne razlikuju, osim što su u skraćenom zakonodavnom postupku rokovi skraćeni na pola u odnosu na osnovni zakonodavni postupak.

Zakon su ponovno oborili, odnosno vratili u redovnu proceduru SDS, SDP, DF, HDZ 1990., BPS, A-SDA, te Salko Sokolović i Senad Šepić iz SDA.

Sadik Ahmetović i Šemsudin Mehmedović koji su prije mjesec dana također bili protiv povećanja akciza jučer su bili suzdržani, a njihov prijedlog da se prije glasanja o hitnoj proceduri zakona glasa o njihovim zaključcima kojima bi se, kako su kazali, ublažili efekti uvođenja akciza nije usvojen u Parlamentu. Nakon što ovi zaključci nisu usvojeni, Mehmedović i Ahmetović su svoje glasove podrške povukli i bili su suzdržani, a to je automatski značilo kako nema podrške za usvajanje zakona. Mehmedović je nakon sjednice rekao da se nakon glasanja ne boji sankcija u SDA, te kako su mu građani važniji od šefa stranke.

Oporba i SDS imali su 19 glasova, isto kao i vladajuća koalicija koju je podržavao SNSD, a najveći problem u cijeloj priči, za vladajuću koaliciju jeste neposlušnost zastupnika SDA. Naime Klub SDA jučer je bio prepolovljen. Dva zastupnika bila su protiv politike stranke, dva su bila suzdržana iako su jasno poručili kako su protiv akciza, dok se zastupnik Safer Demirović nije pojavio na sjednici, jer navodno nije želio podržati povećanje akciza, a nije se mogao ni javno usprotiviti politici stranke.

Propali zaključci

Nakon neusvajanja hitne procedure u bijeloj sali je uslijedio gromoglasan aplauz, a predsjedavajući Doma Šafik Džaferović je zamolio one koji likuju da se suzdrže.

Neusvajanju zakona prethodila je burna rasprava na ivici incidenta, gdje je vrijeđao svako svakoga.

Cijelo vrijeme govorilo se o nedosljednosti politika skoro svih političkih opcija, mijenjanju dresova, pljačkama u entitetskim autocestama,  kršenju procedura, prijenosu nadležnosti itd. Na jednoj strani bili su SDA, HDZ, SNSD i u nekim slučajevima SBB, dok su na drugoj strani bili SDS, SDP, DF, HDZ 1990., BPS i dva zastupnika iz SDA koji su odbili poslušnost stranci. I jedni i drugi imali su niz argumenata u korist svojih ideja.

Vladajuća koalicija je inzistirala na tome da se putovi moraju početi graditi i da država nema alternativu, dok je opozicija zajedno sa SDS-om i pobunjenicima iz SDA inzistirala na tome da se zakoni moraju popraviti i da se putovi ne smiju graditi preko leđa naroda koji neće moći podnijeti još jedan ekonomski udar.  SDA je jučer stala iza zaključaka koje su predložili njihovi nezadovoljni zastupnici Šemsudin Mehmedović i Sadik Ahmetović i kojima se traži da se vlade entiteta obavežu na to da cijene nakon uvođenja akciza neće rasti, da će se više novca usmjeriti na poljoprivredu itd. Ovaj zaključak nije dobio podršku čak ni koalicionih partnera SDA.

Svi zastupnici su se složili u tome da su zaključci koje su predložili Mehmedović i Ahmetović nepotrebni jer Parlament BiH ne može natjerati ni Vijeće ministara BiH čiji su direktno nadređeni da radi po zaključcima, a kamoli entitetske vlade i parlamente. Upravo zbog toga, kazali su, Mehmedović i Ahmetović su, svjesno predložili zaključke kako bi sebi osigurali alibi pred narodom.

Malverzacije

Zastupnik SDA Salko Soskolović koji je od prvog protiv  povećanja akciza kazao je kako povećanja nisu jedino sredstvo za gradnju putova, te kako bi se moglo lakše i bolje raditi izdavanjem koncesija, no tada, rekao je, ne bi pojedini politički moćnici mogli vršiti malverzacije i uzimati novac od projekata za sebe. Sokolović je naglasio kako hitna procedura traje godinu i pol dana i kako je vlast da je htjela mogla razgovorom do sada usvojiti iste, no kako žele sve raditi silom.

Kazao je i kako država ako želi da se suprotstavi malverzacijama koje se javljaju kod uvoza bio goriva treba da natjera inspektore da rade svoj posao, a ne da štete zbog nečijeg nerada prebija preko leđa građana. Podsjetio je i na pismo koje su zastupnicima slali poljoprivrednici u kojima se žale na rad federalne Vlade kada je u pitanju oblast poticaja i činjenica da u isplati poticaja vlada nemar u zadnje tri godine. Istog stava je bila i zastupnica SDS-a Aleksandra Pandurević koja je optužila entitetske autoceste za brojne malverzacije i nelegalna upošljavanja, a iznesen je i podatak kako je samo u Autoceste FBiH u zadnjoj godini uposleno blizu 70 novih radnika, a nisu u isto vrijeme napravili niti jedan centimetar autoputa. Podsjetila je i na to da srpske ministre u Vijeću ministara BiH nitko nije ni upitao jesu li za hitnu proceduru.

– Kada se radi putem tendera onda nema mogućnosti za talove i muljanja na tenderima. Autoputovi Republike Srpske za 2015. godinu nisu podnijeli izvještaj o financijskom poslovanju, dok Autoceste FBiH zapošljavaju 300 radnika i još su ih naprimali. Na osnovu čega da im vjerujemo, zapitala se Pandurevićeva i dodala kako povećanje akciza znači izbijanje pola jedne prosječne plaće građanima iz džepa na godišnjoj razini.

Zamjenik predsjedavajućeg Zastupničkog doma Mladen Bosić je u više navrata upozorio kako se krši poslovnik, te kako uopće nije moguće glasati o zaključcima Mehmedovića i Ahmetovića prije nego što se glasa o hitnoj proceduri u Parlamentu. Iz SDS-a su svojim koalicionim partnerima poručili kako će zakoni, ukoliko ih SDA, HDZ, SNSD i SBB usvoje završiti na Ustavnom sudu BiH.

Okršaj sa Arnautom

Okršaj tokom cijele sjednice vladao je i na relaciji Damir Arnaut-skoro svi zastupnici.

Arnaut je u više navrata ušao u sukob sa zastupnicima SDA koji ne podržavaju usvajanje akciza, a prvenstveno sa Sadikom Ahmetovićem optužujući ga za mijenjanje politika. Ni Ahmetović mu nije ostao dužan optuživši da za rušenje povijesnih projekata u vrijeme kada je bio “u dresu SBiH-a”.

Smijeh u sali je nakon silnih napada na Arnauta izazvao komentar Saše Magazinovića (SDP) koji je kazao kako opozicija mora braniti najboljeg opozicionog zastupnika Arnauta jer posle njegovih rasprava većina ima sve manje zastupnika, te je stoga dužnost opozicije da ga brani.

Ova konstatacija je ozbiljno naživcirala Arnautove stranačke kolege koji su kazali kako je Magazinović, iako se želio našaliti rekao jednu veliku istinu, te kako će SBB morati razmisliti o glasanju kada su u pitanju zaključci koje je predložila SDA, a nakon uvjetovanja Ahmetovića i Mehmedovića.

Teške optužbe

U okviru rasprave o dnevnom redu, zastupnik SBB-a Damir Arnaut tražio je da se u dnevni red vrati točka o Prijedlogu izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa u BiH za koji je Komisija za promet i veze odgodila izjašnjenje dok se o ovom prijedlogu ne izjasni Vijeće ministara. Zbog toga je ovaj Arnautov prijedlog, koji predviđa ukidanje privilegija zvaničnicima da njihova vozila imaju pravo prvenstva nad Hitnom pomoći i vatrogascima skinut s dnevnog reda. No, Arnaut je tražio da Dom, ipak, raspravlja o ovoj točki.

– Sadašnji zakon monstruozno daje političarima pravo prvenstva nad vozilima Hitne i vatrogasaca. To je opasno po živote i zdravlje naših građana, vrijeđa zdrav razum i sramota je za BiH… Dragi građani RS, ako u idućih mjesec dana vidite crni Audi ili BMW kako pretiče vatrogasno ili vozilo Hitne pomoći, da znate da su za to krivi Momčilo Novaković i Staša Košarac, koji su podržali ovo odugovlačenje. Građani Federacije, da znate da su to podržali Šemsudin Mehmedović i Nikola Lovrinović. Građani Brčko Distrikta, da znate d je kriv Mladen Bosić, jer dozvoljava da Savez za promjene iz sjednice u sjednicu glas protiv svakog europskog i reformskog zakona. Tri člana Komisije su podržala ovaj prijedlog i trebam im zahvaliti. To su Jovan Vukovljak, Amir Fazlić i Hanka Vajzović.

Tako, Momčilo, Nikola i Šemsudin su se bratski odlučili za produžavanje ove monstruozne privilegije za političare. A, pravo prvenstva za Hitnu pomoć i vatrogasce odlučili su dati Amir, Jovan i Hanka, rekao je Arnaut. Ova konstatacija izazvala je buru među prozvanim zastupnicima.

Za pet godina uzeli 4 milijarde maraka: Prije nekoliko dana objavljena je informacija kako je BiH samo u posljednjih pet godina uzela od svojih građana oko 3,5 milijarde maraka samo na osnovu akciza i putarina na gorivo. Koliko je točno BiH prikupila novca od akciza na gorivo najbolje se vidi po godinama. Prihodi od akciza u  2015. godini su kada su u pitanju nafta i naftni derivati bili 469 milijuna KM, prihodi od putarine za održavanje puteva 192 milijuna KM, prihodi od putarine za izgradnju autoputeva 119 miliona KM. Kada je u pitanju 2014. godina prihodi od akciza na naftu i naftne derivate su bili 426 milijuna KM, prihodi od putarine za održavanje puteva 178 milijuna KM, prihodi od putarine za izgradnju autoputeva 128 milijuna KM. Prihodi od akciza u jedanaest mjeseci 2013. godini su bili 705 milijuna KM. U jedanaest mjeseci 2012. prihodi su bili 645 milijuna KM. Ako se ovome doda još i novac od putarina koji izdvajamo pri registraciji vozila, a koji iznosi u prosjeku 70 KM po vozilu (u BiH ima skoro milijun vozila), dolazimo do cifre od koje vam se može zavrtjeti u glavi. BiH u posljednjih pet godina otela od korisnika motornih vozila kroz namete preko 4 milijarde maraka.

Piše: Vanja Bjelica-Čabrilo, dogadjaji@dnevni-list.ba

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *