Autobusi u BiH stari 24 godine

U zadnjih nekoliko mjeseci policija je zaustavila i iz prometa isključila nekoliko autobusa, a strašno je da je iz prometa isključeno nekoliko autobusa koji su vozili djecu na ekskurzije

Autobusi u Bosni i Hercegovini kojima se prevoze putnici stari su u prosjeku 24 godine, podatak je Ministarstva prometa i veza BiH. Ovo ministarstvo je nakon pitanja zastupnika u Zastupničkom domu parlamenta BiH Saše Magazinovića o starosti autobusa konstatiralo da nema ograničenja za autobuse na cestama kada je u pitanju njihova starost, te da je jedini uvjet da se nađu na cesti taj da su tehnički ispravni.

 Ispravnost

Tehnička ispravnost se prema važećim zakonima utvrđuje jednom godišnje, a nadležni organi mogu izvršiti i vanredne provjere, no svi građani koji se voze autobusima, bilo da se radi o prijevozu javnih poduzeća ili o onima u privatnom vlasništvu, vrlo dobro znaju da je puno njih skoro neispravno.

Građani redovno svjedoče o tome kako su prilikom sjedanja u autobus mislili da kreću na posljednju vožnju u životu. U zadnjih nekoliko mjeseci policija je zaustavila i iz prometa isključila nekoliko autobusa, a strašno je da je iz prometa isključeno nekoliko autobusa koji su vozili djecu na ekskurzije. O tome koliko je loše stanje govore i rijetki podaci  koje objavljuju inspekcije i policija a koji kažu da je od primjerice 22 autobusa koji su kontrolirani prije dvije godine u Banja Luci njih 15 isključeno iz prometa jer su bili neispravni. Kod autobusa se neispravnosti najčešće odnose na kočioni sistem, upravljački sistem, te pneumatike, što je i ključno za jedno vozilo koje se tokom cijeloga dana nalazi na cesti.

Prema zvaničnim svjetskim statističkim podacima, tehnička ispravnost motornog

vozila je uzrok prometnih nezgoda u oko 3-5 posto ukupnog broja nezgoda. Kod nas je ta cifra prije nekoliko godina dosezala čak 20 posto. Točne podatke o broju neispravnih vozila na bh. cestama u državi nema niko. Brojne agencije, ministarstva i auto-moto klubovi rade svoje statistike na određenom uzorku, no takvi podaci ne mogu pokazati jasnu sliku. Cifre u takvim istraživanjima variraju od 20 do 80 posto neispravnih vozila na bh. cestama. Ono što se sa sigurnošću zna jeste da iz godine u godinu opada broj novih vozila koje se uključuju u promet, a raste broj onih iz uvoza koja su povoljnija, starija, a vjerojatno i dotrajala.

 Standardi

Veliki problem u poduzećima koje se bave prijevozom putnika jeste i ušteda na radnoj snazi što dovodi do zamora vozača koji na kotačima znaju dnevno provoditi u komadu po 15 sati. Iz Ministarstva prometa i veza su u dopisu Parlamentu BiH poručili kako je njihov cilj u budućnosti usklađivanje zakonodavstva u oblasti sigurnosti cestovnog prometa, zakonodavstva koje se odnosi na obavljanje međunarodnog cestovnog prijevoza putnika i zakonodavstva koje se odnosi na radno vrijeme, obavezne odmore mobilnih radnika i uređaje za bilježenje u cestovnom prometu, a sve u cilju podizanja sigurnosti putnika.

Ministarstvo prometa i veza BiH u odgovoru Magazinoviću nije željelo komentirati kolika je starost autobusa u Europskoj uniji i gdje smo to mi kada su u pitanju svjetski standardi, tek su kazali kako se u EU moraju poštovati standardi i pravila EU-a. Standardi i pravila EU-a, podsjetimo, su prije mjesec dana kazali kako u EU neće čak ni moći ući stari autobusi.

Turistički autobusi koji idu u europske zemlje morat će da imati motore standarda “euro 6” bez kojih nema ulaska u gradske cjeline. Sve to moglo bi stupiti na snagu već 2018. Razmišlja se i o električnim autobusima, a ono što je sigurno jeste da će svi oni koji žele imati liniju van granica BiH morati kupiti autobuse koji imaju anatomska sjedišta, klimu, internet, sigurnosne pojaseve na svim sjedištima, regulator brzine koja ograničava autobus na brzinu do 120 na sat i sve ostalo što će putovanje autobusom učiniti istim kao putovanje zrakoplovom.

Suvremeni autobusi sami voze, sami koče, sami prate situaciju u prometu i faktički dobar vozač autobusa samo je kontrolor onoga što ti kompjuteri mogu da urade. Naša zemlja, sigurno je, sa autobusima koji su stari u prosjeku 24 godine, a ima ih i starijih od 30 godina, daleko je od EU standarda, ali i standarda regije. Oporbeni zastupnici, među kojima je i Magazinović, mišljenja su kako se prvo trebaju promijeniti zakoni koji će isključiti mogućnost nabavke autobusa koji su izbačeni iz upotrebe u svijetu i nama prodani ili poslani kao donacije. Mišljenja su i kako bi kontrole i kazne trebale biti mnogo veće kako se ne bi dešavalo da se autobus koji poveze djecu na ekskurziju zapali nakon samo desetak kilometara pređenog puta.

Piše: Vanja Bjelica-Čabrilo, dogadjaji@dnevni-list.ba

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

error: Content is protected !!